mandag 10. august 2009

Vigrid skal delta på skoledebatter i Buskerud

Vigrid er ei nazistisk gruppering som har klart å stille til valg. For første gang siden krigen kan vi teoretisk få nazister på stortinget.

Ungdomspartiene i Buskerud vet ikke helt hva man skal gjøre i forhold til at Vigrid har varslet at de kommer til å være representert på 9 videregående skoler i fylket. Dette skjønner jeg veldig godt fordi debattene nå vil dreie seg om at Vigrid stiller til valg og ikke en debatt som skal gi elevene innsikt i hva de forskjellige partiene mener og tror på. Fokuset blir helt borte. SU varslet tidlig at de ville boikotte de debattene som nazistene stiller på. For ei uke siden varslet UH at de ville gjøre det samme, men snudde da AUF og FPU sa de kom til å stille uansett. Personlig støtter jeg boikott fullt ut. Mitt håp er dog at ungdomspartiene samler seg mot Vigrid og kommer fram til en felles løsning.

Mange mener at man skal møte nazistene for å kunne ha en dialog og møte de med ord mot ord. Det kan jeg forstå, men da bør det være et eget møte som har det som et eget tema. Skoledebattene skal ikke være en arena hvor det virker som om det er greit å være nazist.

Det politiske partiet Vigrid sier de ikke er det samme som organisasjonen Vigrid. Hvorfor har de da tatt samme navn?

1 kommentar:

  1. Samme navn, samme leder, samme ideologi, og samme medlemmer? Om det ikke er samme organisasjon formelt sett er det vel liten tvil om at de er Mye Det Samme.

    Jeg synes også at boikott er en god strategi. Ikke nødvendigvis den eneste gode strategien, men absolutt den det er lettest å stille seg bak.

    SvarSlett